New

Cultivating among the weeds: the garden of "not-doing"


When the opportunity arose to write about Orto Da Coltivare, I started wondering what contribution I could make to the blog. I noticed that there are already many interesting articles and discussions on the most varied topics related to agriculture, so I was afraid of not having anything to teach. That's why I decided not to bring information, but rather a concrete experiment. I will make a small experimental garden and I'll have fun seeing what works and what doesn't.

I will try to use unconventional practicesi and I will observe how nature reacts. Those who follow this experiment, which I will document as much as possible, will be able to learn from my mistakes and with a little luck repeat something that I did well.

Natural agriculture (theoretical premise)

My practices will follow the philosophy of "The Straw Revolution", a book written by a Japanese farmer named Masanobu Fukuoka. This farmer, writer and philosopher has an alternative point of view regarding the agricultural world that deserves further study: he argues that the best agriculture comes effortlessly. This philosophy of "not-doing" favors my laziness and is a way of seeing that is not limited to cultivation, although here it is expressed in a particularly effective way.
To many modern farmers it may seem absurd, but in reality, behind this perspective there is a profound philosophy and practical experiments that have given good results. In this regard, I sincerely recommend reading Masanobu's book and other texts that derive from his ideas, such as Emilia Hazelip's writings on synergistic agriculture.

To give an idea of ​​what I will try to do in my experimental garden, I report the "four pillars" of natural agriculture theorized by Masanobu Fukoka. These points are not to be understood as commandments, they are simply facts that he has ascertained, after years of experiments.

According to Fukuoka:

1. No digging. There is no need to work the land, that is, till it to prepare a crop.
2. No fertilizer, neither chemical nor organic.
3. Do not remove weeds: there is no need to weed, either with chemicals or with the harrow.
4. Do not use chemicals in general.

It must be said that Masanobu claimed that this way of farming and its techniques worked for him, in Japan, with the climate and soil of the areas where Fukuoka lived. He said that every grower who wants to cultivate in a semi-wild way must find his own techniques, through a period of experimentation. The guiding philosophy is: do only what is necessary. Taking away rather than adding: nature will do most of the work and there will be more gratitude on our part than effort.

The experimental garden (practical premise)

I decided to allocate about 50 square meters to an experimental garden in Friuli Venezia Giulia on which this year I have grown some vegetable plants (tomatoes, peppers, aubergines, green beans, potatoes, courgettes). In March I tilled the soil and prepared the garden in a classic way, then transplanting the seedlings in April.

Now my small garden has given its fruits for the summer season. It was a low maintenance vegetable garden: I limited myself to fertilizing a little with manure initially, to wet in the evening on hot summer days and to limit the weeds a little manually around the plants that interested me. It has given me a lot of satisfaction.

Let's see instead how I will proceed with my experimental garden ...

Sowing

Already in early November I will sow some summer horticultural varieties directly over the old vegetable garden and over the "weeds" that completely cover the ground.

I'll try to sow those varieties of plants that germinate more easily such as: spring onions, kidney beans, cut radicchio, ... As for some fruit vegetables such as tomatoes and courgettes, I will try to sow some early varieties with small fruit (for example cherry tomatoes and Roman courgette) so it will be more likely that the fruits will be able to ripen in a natural garden.

Sowing will be done a lot densely broadcast, randomly sowing here and there all varieties.

Preparation of the soil in the natural garden

The second step will be prepare the ground without working it. I will proceed by cutting the old garden plants at the base that will already be at the end of their life cycle. The roots will be left where they are, their decomposition will naturally fertilize the soil and make it soft and airy. The rest of the plant will simply leave it on the ground without breaking it up further. If the plant still has ripe fruit attached, these can also be left and will contribute to re-sowing. Weeds must also be cut at the base and will remain on the ground to form the mulch for the newly sown plants.

Now the bulk of the work is done, we just have to wait for spring to see if anything germinates. In addition there are some practices that we can do if we want to. The first is to sprinkle a little manure or manure on the mulch to aid decomposition, the second is sometimes wetting with EMs (effective microorganisms), also to help soil decomposition and health.

This garden is experimental, which means that I currently have no proof of the validity of these techniques. The garden thus created aims to be "very low maintenance"That enriches the soil without fertilization, with little use of water. It will be necessary to do only some manual interventions "as needed" such as manually limiting the weeds that are too invasive or preventing the fruits from being in direct contact with the ground.

Now the question is: "what will happen?

Beginning of November: autumn sowing and garden setting

At the beginning of November, I set up the garden for next spring.

Non-tillage of the land

One thing that not I did compared to a traditional vegetable garden, it was the preparation of the soil. In fact, I have chosen not to weed and not to dig the earth in accordance with Masanobu Fukuoka's ideas.

This practice in my view is not necessary to get a good harvest. On the contrary, excessive tillage could lead to soil degradation.

In any case, I don't believe that this type of approach has an absolute value. Someone in the comments to the last post pointed out to me that this method of preparation could be good in the North but not in the South.

In fact, in the south there is a risk that the seeds germinate early in autumn and then not arrive in spring. Also in other situations some kind of processing is probably necessary but here we are experimenting.

Sowing and garden setting operations

  1. I cut the plants this summer. The first step actually would have been to sow all the plants over before cutting them but the tomatoes, peppers and climbing green beans were too tall and would have intercepted the seeds. So I initially cut these plants and set them aside for a moment to use as mulch later.
  2. I made the seed mix. The mix was prepared with some sachets that I specially took from the nursery and leftovers that I had kept from past sowing. At the end of the article you will find the varieties I used.
  3. After that there was the sowing. I mixed well and broadcast my mix. I kept the rows and walkways from last year and for the moment I sowed in 7 rows.
  4. I later switched to shake the weeds a little that covered the ground, so that the seeds fell from the seedlings (badly because in any case even the rain will help in this).
  5. The fifth step was cut all weeds at the base and leave them on the rows that I have sown. Immediately after, I also stacked the plants from the garden that I had previously cut.
  6. The last thing I did was sprinkle manure on top of the mulch, to aid in decomposition.

Observations on the work carried out

Each row of the garden is about three square meters, I decided to leave the walkways of the old garden and of grow on soft, not trampled soil. I spent 10 euros on seeds and I realized that it was little for all the rows of the garden (12 of three square meters each), at the moment I have sown seven, but that's okay, since 3 rows are occupied currently from cabbages. I have therefore decided that I will do a second sowing when I harvest the cabbages, in any case I will do another sowing in the spring.

I also left a lot of fruit on the cut tomato plants and friggitelli peppers, about thirty tomatoes and about ten peppers, these could resow. I also shelled a cob of black corn that was left on the plant here and there in the rows.

Varieties sown in the experimental garden

My idea is of istart with early spring germinating varieties.

I speculate that varieties with large fruit and soft skin are not very suitable for semi-wild cultivation. The larger the surface of the fruit, the more likely it is to be attacked by insects and diseases, and if the skin is thin like that of tomatoes and zucchini it will be even more vulnerable. That's why for these vegetables I will choose small-fruited varieties for natural cultivation.

I will try not to use sticks and supports favoring the "dwarf" varieties for beans, green beans and the like, but I will eventually add them as needed. Among the inventories there were climbing green beans and even the tomatoes that could re-seed are of indeterminate growth.

In total I sowed 12 packages of seeds:

  • One of wild field rocket: a plant that is easy to grow. No has great demands and grows well even on nutrient-poor soils. It is not suitable for acid soils.
  • 2 packets of Rondo half-branch peas: it is an early ripening variety, about 75 cm tall, with long pods.
  • 1 of smooth green cut chard: early variety (50 days), with good regeneration capacity after mowing. It combines well with onion.
  • 2 of borettana onion: small, flattened onion. The smaller ones are preserved in vinegar while the larger ones are suitable for fresh consumption.
  • 1 of Sarzana sapling courgette: medium-sized squash when ripe.
  • 3 of blonde smooth-leaf lettuce: very tender and early. Revive several times.
  • 2 of petit bourgeois tomato: early cluster tomato variety. Suitable for both fresh consumption and for making sauces / preserves.

The leftovers I had at home were climbing green beans, Treviso red radicchio, cauliflower and black corn.

November: the first plants appear

About twenty days after the first sowing and the setting up of the natural garden, an update is needed on how it is proceeding.

Another sowing

I did a second sowing to complete the 12 mini-rows that I have prepared. In the missing part I sowed:

  • Two sachets of tomato var. "Prince Borghese".
  • Two of blonde smooth leaf lettuce.
  • Two of “Borettana” onion.
  • One of “Linera” dwarf bean.
  • A “Blue Lake” creeper bean.
  • One of cut chicory with broad leaves.
  • One of curly leaf lettuce.

Mulch and organic matter

You will remember that I had cut weeds and cultivated plants last year and left them on the ground as mulching: the decomposition of this plant material proceeds.

I also poured some stove ash to add nutrients, in particular the ash brings potassium, phosphorus and calcium, as explained in the article on ash as a fertilizer.

The five rows that were missing to sow were bare of weeds, in fact I had stripped the ground in August to transplant the cauliflower plants. In these rows I have decided to use an alternative mulch, the autumn sowing allows to use the leaves of the trees to cover bare soil and to return organic matter to the soil. In my case, I used mulberry, maple and persimmon leaves.

Here are the first shoots

Many seeds from the previous sowing have developed, the seven rows are full of sprouts. I think it's mainly there lettuce, radicchio, chard and spring onions. I don't think tomatoes, peas, courgettes and rocket have sprouted yet. I hope that with these temperatures they do not develop and that they await spring.

I don't know if these plants will withstand the winter cold, in any case I also added a mulch of leaves to them, hoping that that substrate will keep them a little warm. I will certainly carry out another late winter or spring sowing.

Future plans

I can tell you that I intend to do some wetting with EM (effective microorganisms) starting from spring. Personally I believe that using them can be a really good help for those who want to do natural agriculture, especially for the restoration of degraded land. Before starting the wetting I will tell you about it here on Orto Da Coltivare. If you are interested in the topic, then keep following the blog!

Now that I have described my natural garden to you a little I'd like to know what you think, what advice can you give me. I'd like to read about your similar experiences in the comments.

Personally, I think the internet can give us an advantage over the era in which Masanobu Fukuoka lived. He has practiced natural agriculture for decades by trial and error. He learned exclusively from his mistakes. We have the advantage of being able to communicate and share experiences even at a distance. I believe it is an excellent historical period to experiment in agriculture. The important thing is not to get down on failure and to share.

Using social networks only to share your successes and building a digital image adds nothing to who we are. C.on the other hand, sharing our mistakes in agriculture can be useful to us and to others. Making a mistake can be absolutely positive in this context, also because we must commit ourselves above all to not doing damage. Nature left to itself in any case produces something, and if it does not produce food, it produces biodiversity and enriches the soil ... And there is a great need for this.

December: the garden at the end of the year

December 31, a beautiful winter day with a clear sky and cold air. The experimental garden is covered with leaves, used as mulch, and sprouts. The largest seedlings are pea, blonde lettuce and onion, these plants have a good ability to withstand the winter cold especially when they are small, their growth stops at low temperatures and I think they have a good chance of overwintering!

There are other plants that have sprouted and are still very small, I cannot recognize them. I hope at least some seeds remain dormant and until this spring. The temperatures these days are quite low every night, always below freezing, so only the plants mentioned above can do it!

On the ground a lot of wild perennial herbs are also vegetating that were already present and having only cut them without uprooting them obviously have not disappeared. Clover, mugwort and buttercups they will be the companions of my garden plants and will be a good help for biodiversity! The clover in particular, like all legumes, it has the ability to fix atmospheric nitrogen and will contribute to soil health. Masanobu himself sowed white clover on his cereal crops to enrich the soil. I have it growing spontaneously, better than that!

In fact, in this update there is not much more to say: I wrote above all to wish the readers Happy Holidays! With the hope that also among you there is someone who in the new year will want to experience something new in agriculture and, why not, in other areas of life too!

Happy 2018 everyone!

March: the natural vegetable garden after the frosts

The end of February 2018 in Friuli Venezia Giulia was characterized by the arrival of "Burian", the cold air of Siberian origin which for about a week kept temperatures below zero.

Despite the harsh climate, the blonde lettuce and pea plants seem to have resisted, with some difficulty, some burns on the leaves, but they resisted! So I think that with the first days of spring I will already be able to eat the first salad from the natural garden and the peas could be ready shortly after. I took some twigs from a maple and planted them next to the peas, short and branched twigs are ideal as a support for these plants.

Wild herbs and mulch. I remind you that I had not uprooted the weeds to prepare the natural vegetable garden, but I had limited myself to cutting them low, using the upper part as mulch. In an area of ​​the vegetable garden mugwort and clover are already covering the ground. My idea is to keep cutting them when they are tall, leaving the plant material on the ground, so the soil will always be richer in organic matter and moist, until a plant more suitable for the new conditions replaces it. Both mugwort and clover are in fact part of those species called "pioneers", which can quickly colonize bare and nutrient-poor soils, but if left to their cycles over time they enrich the soil and then leave room for other plants.

Semi dormant. Who knows if some of the seeds I planted in late autumn have remained dormant and will wake up in spring. This is perhaps the thing I am most curious to observe. I had put seeds of tomato, courgette, chard and more, if they are not rotten or eaten by some beast they could be born as soon as the temperature stays above 15 degrees for most of the day.

Some new sowing

In any case, I will do another sowing, more sparse than the previous ones. I bought non-hybrid plant seeds that in my opinion are better suited to natural cultivation. Modern agriculture is now invaded by horticultural plants obtained with the hybridization technique, these are usually not reproducible from seed and need very precise care: plowed soil, absence of spontaneous herbs, products for fertilization and protection from illnesses. In short, they are not plants that get by themselves! Our goal with the experimental garden is to limit interventions on nature, which is why I tried to choose non-hybrid seeds, early varieties with few needs. Here are the plants I chose on the Macrolibrarsi website:

  • Extra Precocious Violet Grain Bean: vegetative cycle of about 90 days, here in the North it is usually sown between February and March.
  • Ponderosa tomato: round, small, smooth yellow fruits, grouped in clusters. This variety must be very similar to how the tomato was at its origins.
  • Round courgette from Piacenza: early variety.
  • Swiss chard of Geneva: smooth leaves, with wide and tasty ribs.
  • Melissa officinalis: an aromatic plant with various uses.

Finally, I will also mix these with a mixture of flowering plants to further enrich the small vegetable garden. The blend includes poppy seeds, clarkia, orange cosmos, gypsophila, blistered hibiscus, cocoon grass, and briza media. Again they are all non-hybrid plants, reproducible and selected by a biodynamic company.

April

About six months ago, in the fall, I started my natural garden experiment. I tried to put Masanobu Fukuoka's ideas into practice: basically trying to get a harvest by working as little as possible, I must say that for the second part we are there, I worked very little: I did not fertilize, nor worked the soil, I removed some weed just before harvesting the lettuce. Finally I only bathed three times with the actual microorganisms, which I'll talk about later.

Initially I had prepared the garden, scattering the seeds over the plants that were already present and which I later cut, without uprooting them. However, it must be said that the processing had been done the previous year and that I had limited the weeds for the whole summer. In the meantime, winter made itself felt with very low temperatures (around -5 degrees on the coldest nights) and a lot of rain. Even with these conditions some vegetable plants are born and grown. So let's see how the situation is in April in this experimental garden.

What plants are in the garden in April

If we look at the garden today, the first thing you notice are the pea plants, they are tall and have many flowers: the seedlings were born immediately in October and withstood the elements and only started growing again in March. Today they are in bloom as you can see in the photo, the resistance of this plant surprised me. Same goes with the blonde lettuce that I sowed in some spaces too densely and covers the soil too dense, however it is a cultivation that has certainly succeeded since I have eaten this salad several times already this spring.

Garlic was already present in the garden, it sowed itself this summer and now I have several clumps of garlic here and there. The bean that I sowed in spring is also growing. These are the vegetable plants that are present for now.

The rest is all covered by wild herbs. I had sown other varieties as well and I don't know if they have yet to be born, have sprung up under weeds, or if the seeds have gone rotten or eaten.

Non-doing and the value of diversity

For this we will have to wait a little longer. I am quite satisfied with the result because I worked two or three hours in all, never fertilized or worked the soil. Of course, I spent about 30 euros on seeds, but we learn from mistakes and in the next few years I will sow the most suitable varieties for semi-wild cultivation. This experiment is certainly useful for those who want to rest the soil for a year, then making a green manure.

In my case I will try to repeat the experiment until I find the varieties that best lend themselves to this type of cultivation, with the climate of my city and on my land. I repeat that experimenting in agriculture is very important. Agriculture is now standardized in many places, with hybrid seeds, products and techniques considered valid all over the world. These agricultural techniques have advantages, but they are also taking something away from us: the diversity. Which is not cheap. Biological diversity, landscape and cultural diversity. This is why the appeal must be: on the one hand experiment with alternative techniques, and on the other try to rediscover ancient peasant knowledge, in some of them there was a great wisdom and simplicity of thought that must be rediscovered.

EM: the actual microorganisms

I want to conclude, as I promised you, with my experience regarding actual microorganisms. A friend went to Austria and from Villach brought me 10 liters of already active solution containing a mix of “beneficial” microorganisms for plants. The goal is to improve biological activities in the soil, consequently favoring the absorption of nutrients by plants and preventing diseases.

The recommended dilution is ten ml for every ten liters, it must be stored in a cool and dark place so that it can remain effective. It can be used for wetting or it can be sprayed on the leaves and on any part of the plant. The microorganisms will interact in every place, restoring the natural microbial balance. I have used them three times. The results can only be seen in the long term, so I don't have much to add for now. My term of comparison will not be the vegetable garden, but my fruit trees, in fact I sprayed the EM on the leaves of all the trees that last year produced little. The vine was affected by downy mildew and the grapes did not ripen (I did not use copper), even the cherry tree did not produce, perhaps in that case it was the fault of the bugs, even the plum tree produced little. So let's see if it will go better with EM, knowing full well that it is only one of the factors that can affect.

May

And here we are in mid-May: last November we started following the natural garden experiment through this diary, a semester has now passed since the first sowing. Now that we are in late spring you can start making some considerations on this year's vegetable garden!

This experimental garden was managed with the least possible number of interventions, leaving the field free to spontaneous herbs. Let's try to understand what worked and what didn't bear fruit.

The state of the art: spontaneous crops and herbs

There are many wild plants: mugwort, clover, buttercups, vetch, some grass and little else. As vegetable plants there are only peas, broad beans, garlic and lettuce.

Let's start with these crops: pea plants are the ones that have worked best for my garden with these climatic conditions and with the techniques I used. The plants germinated smoothly in the fall and coped with a particularly cold and wet winter season.

Already in March they started to grow again, in April the flowers appeared, and now in mid-May they have almost finished production. I have already harvested legumes three times, every Sunday for three weeks, the next will be the fourth and last. I had sown them on 4-5 square meters and the production is not huge, but some pots came out.

The blonde lettuce has grown too much too: I had spread it a little everywhere with my mix of seeds and it was born and grew immediately, covering the areas where it was sown very closely. I ate it a few times in the spring but it definitely exceeds my needs and it stayed there. It is now very high. Note for next year: only sow it in a corner.

The beans have grown here and there, have just bloomed and I will have to wait a few more days to harvest the legumes.

The garlic has also grown a bit scattered, that had sown itself last year, this year I will let someone go to flower for re-sowing. I have already collected some heads.

The failures: the vegetables that have not sprouted

As I said the rest of the sown plants did not sprout. It is difficult to draw conclusions right away, but I think some plants are not suitable for being sown in the fall with ours weather conditions (the experimental natural garden is located in Friuli), especially peppers, courgettes and tomatoes.
I wanted to try to see if the seeds would rest until the first heat of March-April but it didn't. Spring sowing was also not effective. However, plants like rocket and chard were not born. I expected that at least the onion would come out, usually it doesn't have big problems, but not even the shadow.

Natural wealth: a living ecosystem

The best thing is the natural wealth of the garden that it is full of creatures of all kinds: insects, earthworms, butterflies, lizards, ...

When I cut some weeds I can see that the soil is soft and dark and this reassures me that even if I have not harvested much, the quality of the soil needs to be improved, like that of the general environment. Although snails and bedbugs are present they don't seem to have taken over for the moment.

Use this natural environment for transplants

In this environment, very rich in naturalness, I tried to transplant some tomato and pepper plants from the nursery, I simply cleared a small space of weeds to plant four peppers and four tomatoes. We now wait to see the results.

Future projects

To continue the experiments next year I will definitely try the cultivation of peas, making a long line in the open field.
I believe that I will abandon the autumn sowing for the rest of the plants and I will focus better on a spring sowing, perhaps later than what was done this year.

By taking better care of the choice of plants, I will eliminate peppers, courgettes and tomatoes, which I will eventually transplant in May, and I will try with other plants. I'd like to find some plants to have directly from seed, associating it with broad beans and peas, even if the association with spontaneous plants is already more than valid!

August: let's recap

From a year now we are following a natural garden experiment, cultivated following the philosophy of not doing by Masanobu Fukuoka. On Orto Da Coltivare we followed step by step the operations carried out and the results achieved.

Given that some time has passed, it is worth recapping what happened.

The summary of a year of natural garden

In September I decided to set up a natural garden, limiting the cultivation interventions as much as possible. The experiment involved:

  • Sow a mix of seeds over the wild herbs.
  • Cut the wild herbs and use them as mulch.
  • Leave it to nature without plowing, fertilizing, weeding and using chemicals.

Improvement of the land

As already noted, there have been some positive results, starting with the restoration of an area of ​​the garden that had been heavily exploited by previous gardens. An ever-changing vegetation has been re-established and plant associations continue to change, many types of insects and pollinators, lizards, worms and other animals have arrived. I was able to notice that the soil, before it was light brown and crusty, now under the vegetation it is already darker and softer.

Collection results

I also had some results as a collection. The blonde lettuce was abundant in spring and peas are the most successful vegetable in the first year of this garden, I had a good harvest considering the small area of ​​the experiment. The garlic also came out well, it had been in that area spontaneously for years and continues to reproduce in all circumstances.

An evolving environment

Fukuoka, il padre dell’agricoltura naturale, diceva che un orto naturale ha bisogno di tempo per stabilizzarsi. Diciamo due o tre anni dove la situazione di partenza è molto compromessa. L’orto naturale non è infatti un orto stagionale. Certo, alcune piante lo sono ma la copertura del suolo da parte della vegetazione è perenne, l’uomo interviene il meno possibile sulla natura, nel mio caso con sfalci e semine.

Com’è ora l’orto

Com’è ora la situazione nell’orto? Un casino.

Le erbacce sono dappertutto, di molti tipi, le fave che erano cresciute e avevano fiorito bene non ce l’hanno fatta, i primi legumi sono stati mangiati da vari insetti e poi le piante sono state soffocate dalle erbacce. Ad ogni modo credo di avere sbagliato i tempi della semina: non si dovrebbero sviluppare nella stagione più calda.

Nell’erba alta dell’orto possiamo ancora vedere la lattuga andata ormai a seme, qualche pianta di pisello nata ultimamente qua e là e le piante di pomodoro che ho trapiantato, 8 in totale.

Volevo vedere se l’ambiente ristabilito poteva essere buono per la crescita dei pomodori. Inizialmente le piante erano soffocate dalle erbacce, stavano crescendo ma un po’ a stento. Allora ho liberato l’area con un nuovo sfalcio. Sempre lasciando il materiale vegetale a terra come pacciamatura.

Da quel momento effettivamente le piante di pomodoro hanno iniziato a crescere bene, senza averle mai concimate o bagnate. Anche le erbacce hanno ripreso a crescere ristabilendo velocemente una situazione simile a quella iniziale. Ricordo infatti che con lo sfalcio la maggior parte delle piante non muore e riprende da subito a vegetare.

I pomodori sono quasi pronti, adesso per questa estate non interverrò più ,se non per la raccolta dei pomodori. Questo autunno rifarò la semina dei piselli e fino ad allora non ci saranno aggiornamenti su queste pagine.

Estensioni maggiori?

Il piccolo pezzo di terreno (50 metri quadri circa) probabilmente non fa molto testo per comprendere le potenzialità dell’agricoltura naturale. Soprattutto sarebbe bello arricchire l’ambiente con qualche albero e arbusto, ma nei 50 metri quadrati non c’è molto spazio per arricchire il tutto con la vegetazione arboreo-arbustiva. È vero che attorno ci sono gli alberi ma l’orto rialzato rimane pur sempre un ambiente particolare. Sarebbe bello poter avviare un esperimento nei prossimi anni su una estensione maggiore.

In realtà si può vedere anche su estensioni piccole il miglioramento dell’ambiente. Per la raccolta invece forse ci vuole più tempo perché si possa intuire quali tipi di ortaggio sono la vera vocazione di quel posto. Per quell’appezzamento coltivare piselli in primavera, seminandoli in autunno può andare bene, ma dobbiamo ancora osservare cosa succede negli anni successivi al primo. Ecco perché sarà importante continuare a seguire l’esperimento!

Il prossimo anno la natura farà i suoi aggiustamenti e anche io imparerò dai miei errori e cercherò di fare meglio.

L’orto naturale a un anno dall’inizio dell’esperimento

Circa un anno fa iniziavo le sperimentazioni di agricoltura naturale con un orto a bassa manutenzione, cercando di seguire le idee di Masanobu Fukuoka, ovvero: nessuna lavorazione del terreno, nessun prodotto chimico di sintesi e senza estinguere le erbacce, al massimo le ho contenute un poco.

Visto che con questo tipo di coltivazione non degradiamo il terreno e non abbiamo bisogno di input esterni, la fertilità del suolo dovrebbe essere migliorata anche in assenza di concimazioni. L’anno scorso ho provato a seminare un po’ di tutto in autunno, ma solo poche piante hanno poi dato i loro frutti, in particolare una semina è andata bene per questo tipo di agricoltura, nel mio terreno, con le mie tecniche e il clima di qui: i piselli.

Ho deciso dunque di seminare piselli su tutto l’orto naturale questo autunno, per avere la conferma che questo tipo di coltivazione è adatta, alle mie condizioni, per essere coltivata in maniera semi-selvatica. Ecco allora come ho seminato anche quest’anno i piselli nell’orto naturale.

Il lavoro di semina

Nell’orto c’era l’erba alta e ancora qualche pianta di pomodoro che dava i suoi frutti. Ho tagliato tutta quanta l’erba a rasoterra, e lasciato tutto il materiale vegetale sul posto, così che possa fungere da pacciamatura. Prima di effettuare la semina ho semplicemente spostato a lato la pacciamatura dalle file che dovevo seminare.

Ho seminato i piselli a spaglio (varietà “espresso”, mezza rama), su tutte le file dell’orto e in seguito ho coperto tutto con la pacciamatura. Ed è tutto, questo è stato il lavoro di preparazione.

Infine si potrebbe spargere un po’ di concime organico sopra la pacciamatura, come lo stallatico in polvere per velocizzare la decomposizione della stessa, cosa che non ho fatto. Ho intenzione piuttosto di spargere l’umido degli scarti della cucina di questo inverno direttamente sul terreno anziché compostarlo spargendo anche, ogni tanto, un po’ di cenere della stufa.

Adesso aspetterò che gli alberi del giardino perdano le foglie per mettere ulteriore pacciamatura e direi che è tutto. L’anno scorso le piantine si erano già sviluppate in autunno e avevano superato bene l’inverno, ricominciando a crescere con il primo tepore primaverile.

Con questo diario di orto ci tengo sempre a comunicare l’importanza di sperimentare nell’orto. La coltivazione adatta per me potrebbe non essere quella adatta per voi, quindi non ho la pretesa di dare linee generali. Se siete intenzionati ad uscire da un’agricoltura standardizzata andare per tentativi può essere necessario.

Other interesting reads:

Questo articolo è stato utile? Puoi lasciare un commento con un parere, consigli, domande o altro, un feedback fa sempre piacere.

Per restare in contatto puoi iscriverti alla newsletter o seguire Orto Da Coltivare su Instagram e facebook.

Giorgio Avanzo2020-04-09T00:16:55+02:00
  1. Enri4 Novembre 2017 al 16:48

    Il libro di Fukuoka mi ha affascinato. Ho la tentazione di “convertire” il mio piccolo orto ma mi manca il coraggio: aspetto con grande curiosità di conoscere i risultati di questo esperimento ai nostri climi.

  2. Renzo5 Novembre 2017 al 12:47

    Buon allevamento di Limacce, Lumache di ogni sorta,serpentelli, talpe e cimici.

    • Matteo Cereda5 Novembre 2017 al 16:18

      Ciao Renzo, secondo me ti sbagli. Insetti, animali e microrganismi con le giuste condizioni (prima fra tutte la biodiversità) si equilibrano tra loro secondo l’ecosistema naturale, dove ciascuno ha un suo ruolo. Il serpente ad esempio è un elemento prezioso per limitare i roditori e gli insetti, benvenuto nel mio orto!

    • Giorgio Avanzo5 Novembre 2017 al 20:39

      Può anche darsi che il risultato sia molti animaletti e poco raccolto, sarà comunque utile saperlo. Qualsiasi cosa succeda un anno di riposo al terreno può solo fargli del bene e lo arricchirà in materia organica.

    • Silvia6 Novembre 2017 al 11:17

      Non si può più coltivare in maniera naturale… ormai si sono sballati tutti gli equilibri tutti gli ecosistemi! Secondo me rovinerebbero tutto l’orto. Infestazioni di animali non siete i benvenuti! Sono d’accordo con Renzo.

      • Giorgio Avanzo6 Novembre 2017 al 11:32

        Finché non si prova non lo si potrà sapere Silvia

      • Matteo Cereda6 Novembre 2017 al 11:23

        Io continuo a pensare che la direzione giusta sia un ripristino dell’equilibrio.

  3. Stephen6 Novembre 2017 al 15:12

    Nel libro, a proposito della semina, mi sembra di ricordare che per proteggere i semi dalle formiche e dagli uccelli, il buon Masanobu, li avvolgeva con un po’ di argilla . Credo che seminati a spaglio e non interrati, potrebbero darti qualche problema. Comunque le mie come altre, sembrano un po’ le osservazioni degli anziani davanti la recinzione di un cantiere. :) :)

    • Giorgio Avanzo27 Novembre 2017 al 11:40

      Hai ragione, Infatti è proprio così! sarebbe la tecnica ottimale, ma io ho provato a fare a meno anche di questo. Il motivo? l’orto è a 20 metri da casa mia e i miei gatti sono dei buoni cacciatori.. più che altro tengono uccellini e roditori a distanza.

  4. Francesca Boccini9 Novembre 2017 al 7:26

    Molto interessante! Thanks!

  5. Luca3 Aprile 2019 al 14:56

    Buon pomeriggio,
    mi chiamo Luca e scrivo dalla Valle d’Aosta. Sono curioso di sapere come è andata l’esperimento: ha avuto buon fine? ci sono stati problemi o altre informazioni degne di interesse?

    Saluti
    Luca

    • Matteo Cereda3 Aprile 2019 al 14:59

      Ciao Luca, prossimamente Giorgio scriverà un aggiornamento per raccontare il raccolto dei piselli e dare conclusione a questo racconto di orto del non fare, intanto se sei curioso puoi contattarlo via facebook ( il suo blog si chiama Masanobu )

  6. Luca3 Aprile 2019 al 15:09

    Perfetto,
    grazie mille!

    Saluti
    Luca

  7. Luigi2 Giugno 2019 al 13:33

    Good morning.
    Fino a qualche mese fa ero completamente a digiuno sulla materia.
    Adesso credo di essere a 0,1.
    Ho letto qualche libro, in particolare “La rivoluzione del filo di paglia”, di Fukuoka e “L’Agricoltura del non fare” di Larry Korn.

    Ad Ottobre ho tolto la pavimentazione a 70 mq di giardino; Ho rapidamente zappato, senza alcuna concimazione. Ho acquistato una balla di paglia (non so di che natura e’) e ho pacciamato con questa una parte dell’orto su cui, seguendo i principi dell’orto sinergico, Cipolla, lattuga, Tagete, ravanello, da una parte. Sedano, spinacio, aglio, pomodoro su un’altra parte. Zucchine, fragole, camomilla, cipolle, su un’altra zona.Queste le parti pacciamate.
    Dopo un mese circa e’ iniziata a spuntare un bel po’ di roba. Io credevo fossero i risultati dei miei sforzi, ma poi un amico mi ha detto che quello che e’ spuntato e’ solo erba. Io credo che dipenda dalla paglia che ho usato per pacciamare che, a quanto pare, e’ ricca di semi di erba.
    Adesso, su una parte dell’orto in cui, senza pacciamare, avevo piantato fave (che poi ho dovuto togliere perche’ infestate da afidi neri) e finocchi (le piante si sono sviluppate solo in altezza, diventando come delle canne di bambu’ verdi, quindi raccolto zero) che ho tolto, vorrei iniziare a provare l’orto naturale del “non fare”.
    Pero’ … piu’ leggo e piu’ a volte mi si confondono le idee.
    Ho effettuato una profonda zappatura, visto che era ricoperto da pavimento da piu’ di 40 anni.
    usando la terra e un po’ di torba sto realizzando un bancale largo circa 120 cm e alto circa 30 cm.
    Ho pacciamato con paglia … perche’ cosi’ avevo letto su alcuni siti e cosi’ ho letto sui libri di Fukuoka e Larry Korn.
    Domande:
    E’ cosi’ che devo procedere ?
    Cosa faccio poi ? Compro e metto le piantine oppure semino alla rinfusa? Qualcuno qui mi ha detto che se voglio seminare allora devo pacciamare in seguito, altrimenti le piantine rischierebbero di non uscire.
    Per quanto riguarda le erbe infestanti, come mi comporto ?
    Gli eventuali prodotti che raccogliero’ … cosa faccio. Le radici le lascio sotto terra ?
    io ho acquistato una compostiera che sto utilizzando. Ovviamente al momento il terriccio non e’ ancora pronto.

    • Matteo Cereda3 Giugno 2019 al 11:24

      Ciao Luigi. Ci sono molti metodi per coltivare, quindi non esiste una risposta univoca alla domanda “cosa faccio?”. Io ti sconsiglio di pacciamare con molta paglia e seminare al di sotto. Altrimenti dovresti aprire degli spazi nella pacciamatura per permettere alla pianta di trovare luce. Visti i tuoi interessi e letture ti consiglio di provare a leggere anche Gian Carlo Cappello e scoprire il suo “non metodo”, puoi leggere qui un’introduzione, poi se ti interessa approfondire conviene procurarsi il suo libro.

  8. Luigi Cannavacciuolo9 Giugno 2019 al 17:29

    Per i pomodori… Esegui la scacchiatura o lasci fare tutto alla natura?

  9. Marisa9 Ottobre 2019 al 8:54

    Grazie per il bellissimo sito e tutte le tue sperimentazioni! Mi chiamo Marisa e mi interesso di agricoltura biodinamica dagli inizi degli anni 90 e frequento una volta al mese gli aggiornamenti presso la sede di Pradamano. Faccio anch’io molti esperimenti nel mio piccolo orto,vorrei provare a sperimentare la coltura sinergica la prossima primavera seguendo i tuoi consigli. Ho notato che le piante che riescono meglio sono quelle che si seminano da sole nell’orto. Io le lascio dove si son seminate rispettando la loro scelta. Inserisco sempre anche i fiori fra gli ortaggi ,specialmente tagete ,camomilla nasturzi e coleus che oltre a donare un po’ di allegria al tutto aiutano le altre piante.Mi tengo i semi di porri, cipolle, zucchine, cetrioli,rucola, fagioli ,piselli e tegoline. Ultimamente ho provato a prendere dei semi di fave con discreto risultato. Ma preferisco tenermi i semi perchè col tempo si possano adattare sia alle mie cure che al terreno e così risultare migliori. Di solito le piantine che nascono dal seme comperato hanno una memoria diversa e se non le curi molto non sono molto produttive, anche se sono biologiche. Ho provato a coltivare le patate (mi tengo i bulbi o le bucce germogliate dell’anno precedente) insieme ai fagioli nani e non ho avuto problemi con la dorifera e il tagete ha tenuto lontano i parassiti che scavano le patate sotto il terreno. Sono felice di aver trovato una persona che ha voglia di osservare la natura e sperimentare nel rispetto della terra, spero di poterci scambiare informazioni ed esperienze per migliorarci a vicenda. Grazie ancora

  10. Sonia Luca'27 Ottobre 2019 al 13:02

    Vorrei iniziare sperimentazione di agricoltura naturale. Ho a disposizione un pezzetto di terreno, circa 10mq coltivato in passato, adesso ricoperto di erba. Se ho capito bene, non devo toccarlo, ma iniziare a spargerci semi? Premetto che e ricoperto solo da erbetta che viene tagliata regolarmente, e unico coinquilino :) un rosmarino e delle rose
    .inizio a seminare? :))

    • Matteo Cereda28 Ottobre 2019 al 10:23

      Ciao Sonia. Essendo una sperimentazione puoi scegliere tu la tecnica, senza vincolo di un metodo collaudato. Io consiglierei di sfalciare comunque l’erba prima di procedere con la semina, senza raccogliere lo sfalcio.

  11. Angel19 Novembre 2019 al 18:42

    Buonasera,stavo giusto pensando a qualcosa di simile : una domanda rispetto all’orto lasagna quali differenze ? Seconda domanda a parte il blog quale pubblicazione libro su queste tecniche ,mi potresti suggerire ? Ti seguo con attenzione !! Grazie !

    • Matteo Cereda20 Novembre 2019 al 8:04

      Hi Angel. L’orto a lasagna presuppone una preparazione mettendo i vari strati di materiale, in questo caso si tratta di lasciar fare alla natura. Come libro sicuramente gli scritti di Fukuoka, poi quello che trovi in questo articolo sono esperimenti più che tecniche. Non so se Giorgio, autore dell’orto del non fare e dell’articolo vorrà aggiungere qualcosa.

  12. Manuel21 Novembre 2019 al 12:30

    Il ripristino dell’equilibrio in natura, passa attraverso lo sbilanciamento di vari fattori. In sostanza per avere equilibrio è necessario squilibrare. Questo, in relazione a genetica, fattori ambientali, soulo, condizioni climatiche, ecc.determina una situazione di cosiddetto equilibrio, che rappresenta comunque una situazione obbligatoriamente temporanea.

  13. sara elter1 Febbraio 2020 al 14:43

    Ho da otto anni un orto. Mia nonna in valle d’aosta coltivava in maniera del tutto diversa da come fanno i miei vicini, che arano il tutto con la motozappa, rendendo il terreno praticamente cemento. e’ stato così che ho iniziato l’orto naturale, nel senso che: nei camminamenti ho sempre lasciato le ebracce. Non ho mai divelto le piante – pomodori, peperoni, zucchine, zucche – ma solo tagliate alla base una volta terminata la produzione e lasciate lì. Se una zucchina o un peperone o un pomodoro arrivavano a maturazione avanzata, li ho sempre lasciati sulla pianta e ogni primavera mi sono sempre trovata i piantini già pronti da trapiantare. Uso, a differenza di quanto raccontato qua sopra, un sistema misto: semino in primavera, poi non levo tutte le erbacce, solo quelel che soffocano la pianta. A novembre non faccio fuori tutto, anzi. Dopo molti anni, adesso, quando inizia la primavera, sono piena di insalatine sparse in giro, nate spontaneamente come la valeriana, il tagete, gli spinaci che si sono inselavtichiti ma sono ottimi. Non lavoro mai tutto l’orto insieme, ma un pezzetto alla volta. L’anno seguente scambio i pezzi di orto: ne ho sempre un quarto di terreno che lascio incolto perché così si rigenera. concimo pochissimo (letame di asino e qualche aggiunta di bio in pellet durante l’estate), lavoro profondamente usando i l forcone la terra in questo periodo, stando attenta a non toccare le aiuole dove c’erano pomodori, peperonoi e zucche. Ogni inverno, a fine novembre vado a coprire tali aioule con la pacciamatura su cui poi metto del letame e basta. Non è un orto fai nulla. E’ un orto fai il meno possibile. Penso, dopo aver letto il tuo articolo, che sia la migliore cosa possibile: prendere il meglio di due metodi e incrociarli. Dopo otto anni ho una terra ricca, soffice e ben abitata da milioni di lombrichi, che sono poi l’essenziale base di un ottimo orto. Un’ultima cosa: non uccido quasi nessun animale o i nsetto, tutit sono utili: le formiche per esempio mi tengono il terreno sotto i mirtilli ben lavorato e fresco. I mirtilli migliori li curano le formiche. Io evito solo che ci portino sopra gli afidi.

  14. Federico6 Febbraio 2020 al 21:45

    Io ho un orto sociale a Padova da diversi anni, ma in precedenza ho potuto coltivare per un anno un piccolo appezzamento di terreno di un amico ai piedi dei colli euganei. In entrambi i casi non ho mai concimato essendo terreni mai coltivati in precedenza e tanto meno fatto trattamenti di alcun tipo volendo coltivare in modo strettamente biologico. L’unico accorgimento, oltre ad una zappatura superficiale primaverile, è stato quello di coprire parte dell’orto con teli di plastica intrecciata per limitare la crescita di erbacce lì dove trapianto le piantine acquistate. I teli usati consentono il passaggio della pioggia e non si degradano, quindi posso riutilizzarli ogni anno. Ho ottimi risultati con pomodorini, peperoncini, zucchine, fagiolini, cipolle, verze, melanzane, meno con zucche, peperoni, fragole e nessun risultato coi fagioli. In particolare i peperoni si sviluppano bene, ma rimangono verdi e prima di colorarsi di giallo o rosso, vengono mangiati da qualche insetto. I parassiti più diffusi sono le cimici che fortunatamente sopraggiungono quando molti pomodori stanno già declinando e non attaccano altro che quelli. Rispetto all’esperienza descritta nell’articolo direi che secondo la mia esperienza è inutile piantare semi estivi in autunno perché richiedono temperature primaverili o estive per germinare e, nel caso delle piantine di pomodoro che richiedono sole per essere produttive, non si può fare a meno di togliere spesso le erbacce o prevenirle con la pacciamatura, mentre non è vero che richiedano molta acqua. Ho anche notato che lì dove la biodiversità è maggiore e le colture diversificate e mescolate, ci sono meno infestazioni di parassiti di un solo tipo che sono le peggiori, forse perché in parte anche i parassiti competono tra loro e prediligono certe piante piuttosto che altre.

  15. Maximum29 Febbraio 2020 al 18:46

    Quello dell’Orticoltura Naturale ( o elementare) e’ un tema appassionamnte e di grande attualita’ perche’ riduce costi , fatica e impatto ambientale .In cambio pero’ occorre essere preparati a osservare con attenzione il comportamento delle erbe e delle piante o semi orticoli .E questo e’ un’altra esperienza affascinante . Ma occorre parlarne sulla base di risultati reali , proprio come il blog Percio’ propone di fare !Complimenti a Matteo e a tutti quelli che hanno lasciato testimonianze basate sulla esperienza , senza lanciare critiche non basate su fatti concreti e risultati . Consiglio anch’io di leggere o ascoltare i tutorial di Giancarlo Cappello dopodiche’ provare a FARE. Io da alcuni mesi ho predisposto 100 mt di terreno e non vedo l’ora di vedere spuntare le prime piante !

    • Matteo Cereda1 Marzo 2020 al 9:17

      Ciao Massimo, grazie dei complimenti prima di tutto, che vanno estesi a Giorgio Avanzo, autore dell’esperimento pratico di agricoltura naturale descritto in questo post.

  16. ermanno19 Marzo 2020 al 23:55

    Io faccio più o meno come Federico..Copro tutto l’orto con telone per pacciamatura, nero.
    Poi faccio piccoli buchi e ci faccio crescere pomodori, cetrioli, melanzane, zucchine, ecc…
    Tutte piante che metto a distanza di 50 o 70 cm.
    Va da se che questo sistema non si presta per coltivazioni a distanze ravvicinate, come richiederebbe ad esempio insalata, rapanelli, carote, ecc… Con questo sistema ho poco da lavorare…Non serve concimare, non ci sono erbacce da strappare, mai stare a zappettare. Anche dare acqua, solo dopo due settimane che non piove.
    Ma penso che per le coltivazioni tipo insalata e altre cose piccole farò dei cassoni rialzati, dove non dovrò stare in ginocchio e curvare la schiena.

  17. Luigi14 Aprile 2020 al 18:19

    Ad un anno di distanza, ho le idee sempre piu’ confuse. Non ci capivo nulla di orto. L’anno scorso, per iniziare, mi imbattei nel concetto di orto sinergico e in Fukuoka, pensando che fossero la stessa cosa. Ma, da quello che ho capito, non e’ affatto cosi’. Fukuoka scriveva e praticava l’orto naturale del non fare. L’orto sinergico prevede i bancali e la pacciamatura. Io, partendo da un giardino pavimentato da 50 anni, quindi con terra morta, ho tolto la pavimentazione, pian piano ho realizzato 5 bancali seguendo le direttive di Hazelip, li ho pacciamati con paglia, vi ho trapiantato piantine acquistate in vivaio. Mmi resta da installare l’irrigazione. Lo so che avrei dovuto farlo prima, ma per me era e rimane la cosa piu’ difficile. Sto sbagliando qualcosa ? l’anno scorso ho raccolto diversi pomodori e zucchine. Dalla pacciamatura pero’ spuntano molte erbacce. io non le estirpo ma mi limito, di continuo, a falciarle, almeno dove ho piantato. Sto sbagliando qualcosa ?

  18. Sabrina23 Maggio 2020 al 21:53

    Iniziato l’anno scorso a luglio. ora sono presenti almeno 10 specie di ragni, uno dei quali mi ha morso mentre strappavo erba dal suo ecosistema. Questo maggio ci sono tantissime lucciole e api.

  19. Christian14 Agosto 2020 al 10:50

    Piuttosto che sfalciare, hai provato a piegare le piante di non interesse lasciandole crescere in orizzontale anzichè verticale?

This site uses Akismet to reduce spam. Find out how your data is processed.


Video: #161 How to protect succulents from rain (October 2021).